vijf natuurlijke ontstekingsremmers

Voel je fit met deze vijf natuurlijke ontstekingsremmers

Je zou het misschien niet denken, maar we hebben allemaal wel ergens een ontsteking in ons lichaam. Dat kan iets simpels zijn zoals acné, maar ook een ontsteking in de darmen, gewrichten of luchtwegen komt regelmatig voor. Deze infecties sluimeren vaak op de achtergrond en zijn vaak niet ernstig, maar het kan wel je weerstand verlagen. Help je lichaam een handje en maak gebruik van natuurlijke ontstekingsremmers.

Wanneer je aan de slag wil met natuurlijke ontstekingsremmers, is het goed om stil te staan bij ‘ontstekingen’. Want wat zijn dat nou precies? Je lichaam reageert op bacteriën, virussen en schimmels, maar ook op een beschadiging. Deze reactie noemen we een ontsteking. Dit is een natuurlijk proces. Op je huid kan je dit bijvoorbeeld waarnemen als een rode, gloeiende plek die pijn kan doen.

Voedingsstoffen

Om een ontstekingsreactie mogelijk te maken, zijn bepaalde voedingstoffen nodig. Het gaat om linolzuur en omega-6 vetzuur. Helaas kan je lichaam dit niet zelf aanmaken, maar je kan dit wel uit voedsel halen. Wanneer de indringers weggejaagd zijn door het lichaam, moet de ontsteking stoppen. Hiervoor heeft het lichaam opnieuw voedingsstoffen nodig. Het gaat in dat geval om alfa-linoleenzuur en omega-3 vetzuur. Laatstgenoemde komt veel minder voor in voeding dan bijvoorbeeld omega-6 vetzuur.

Gevaren

Wanneer je lichaam niet in staat is om de ontsteking te stoppen, is er sprake van een chronische ontsteking. Je lichaam krijgt daardoor niet de kans om te herstellen. Dat kan een probleem zijn wanneer andere ziekteverwekkers om de hoek kunnen kijken. Je lichaam richt zich constant op de ontstekingen en heeft daardoor geen kans om andere ziekteverwekkers buiten de deur te houden. Om dit te voorkomen kan je gebruik maken van natuurlijke ontstekingsremmers.

  1. Noten

Een grote bron van omega-3 vetzuren en vitamine E is de productgroep noten. Met vitamine E kan je lichaam zichzelf beschermen tegen de ontstekingsbevorderende cytokine.  Wanneer je noten niet goed kan verteren, is het beter om deze te laten staan.

  1. Zaden

Net als zaden zitten noten bomvol goede voedingsstoffen. Chiazaad, lijnzaad en hennepzaad zijn voorbeelden van zaden die veel omega-3 bevatten. Daarnaast zitten deze zaden bomvol mineralen en aminozuren. Door de mineralen is verzuring van het lichaam minder snel mogelijk. Dat heeft als gevolg dat ontstekingen voorkomen kunnen worden. Wanneer je lichaam namelijk niet zuur maar basisch is, is het minder gevoelig voor ontstekingen.

  1. Avocado’s

De avocado wordt ook weleens een superfood genoemd. Dat is niet voor niets. Deze vrucht zit vol ontstekingsremmende voedingsstoffen. Denk bijvoorbeeld aan omega-3 vetzuren, antioxidanten, vitamine E en mineralen.

  1. Gember

In gember zit gingerol en soagol. Deze voedingstoffen hebben een ontstekingsremmende werking en daarnaast werkt het goed tegen spijsverteringsklachten. Gember is gemakkelijk te verwerken in je voedingspatroon door het bijvoorbeeld toe te voegen aan je thee.

  1. Kurkuma

Kurkuma wordt ook wel geelwortel genoemd. Deze wortel dankt zijn naam aan de curcuminoïden. Deze stof geeft een gele kleur aan het product en bevat veel antioxidanten. Ze werken niet alleen ontstekingsremmend, maar bestrijden ook kankercellen.